vineri, 18 mai 2012

Un alt fel de evaluare

Un alt fel de evaluare:Observarea unei ore de evaluare
la Itchen 6-th Form College Southampton

Prof. Clonda Zorina
Colegiul Silvic “ Casa Verde” Timişoara


În cadrul mobilităţii am efectuat vizite la diferite şcoli . Una dintre acestea a fost Itchen 6-th Form College din Southampton unde am asistat la o oră de fotografie care s-a pe parcursul a 90 de minute.
            Activitatea a constat în pregătirea în vederea unei evaluări externe de către un evaluator cunoscut de către staff-ul şcolii
Elevilor li s-au dat formularele de evaluare care conţin:
·        Indicaţii pentru profesor
·        Indicaţii pentru elevi
·        Criteriile de evaluare
·        Punctajul maxim acordat pentru fiecare criteriu îndeplinit
            Formularul este comun pentru toate materiile din domeniul fotografie, artă şi design, design vestimentar, diferenţierea făcându-se doar prin secţiunea din care elevul îşi poate alege cuvântul de la care porneşte în alcătuirea proiectului
            Evaluarea în sine se desfăşoară pe parcursul  a 8  săptămîni în care elevii pregătesc un proiect pornind de la un cuvânt pe care îl aleg din formularul de evaluare, cuvânt relevant pentru o idee care poate fi dezvoltată prin proiectul respectiv.
            Pe parursul celor 8 săptămâni ei vor realiza fotografii alb negru, sau digitale pe care le vor introduce în proiect. Ei tebuie să dezvolte idei pornind de la un cuvânt, făcând dovada că au făcut o muncă de cercetare, investigare din diferite surse:
-         trebuie să demonstreze că ideea s-a dezvoltat prin selectare de resurse, materiale, media, tehnici şi procedee diverse
-         trebuie să înregistreze vizual sau sub alte forme ideile, observaţiile relevante, greşelile şi modul în care au învăţat din greşelile făcute, să demonstreze că au abilităţi de a reflecta asupra muncii şi a evoluţiei proiectului
-         proiectul tebuie prezentat ca o realizare personala  bazată pe înţelegerea critică , ca o conexiune între elemente vizuale, scriseşi orale.
In realizarea proiectului trebuie să respecte:
·        Înregistrarea observaţiilor şi experimentelor
·        Cercetarea şi explorarea ideilor
·        Folosirea unor materiale şi tehnologii adecvate
·        Să evdenţieze legătura dintre produsul muncii lor şi a altor artişti, designeri etc.
Elevilor li s-au indicat metode de realizare a proiectului:
Ø      Observaţia directă şi experimentul
Ø      Explorarea calităţii materialelor proceselor şi tehnicilor
Ø      Dezvoltarea temei în mod personal, după propria imaginaţie
Ø      Raportarea la munca altor designeri
Ø      Identificarea unor probleme şi oferirea de soluţii pentru rezolvarea acestora.
            În opinia mea acest mod de a realiza evaluarea elevilor  măsoară achiziţia de competenţe şi abilităţi ale elevilor, achiziţie rezultată în urma implicării lor directe pe tot parcursul procesului de învăţare.